گفتار سوم : نتیجه گیری تا اینجا ( مرتبط با دو گفتار قبل)
تا اینجای بحث روشن شد که « نور » آسمانها و زمین، خداوند یکتا یا همان « الله » است و او کتاب قرآن را بر رسول خاتم ص که تصدیق کتب پیشین و تفصیل تمام امور در هر زمینه و هر زمان و مکانی است برای جهانیان به وی وحی و بر ایشان فرو فرستاد و آن را نوری قرار داد برای هدایت هر یک از بندگانش که بخواهد و نیز برای بیرون بردن « مردم » از تاریکی ها به سوی نور و روشنایی. و رسولانش را برای این ماموریت و رسالت ابلاغ آیاتش به اقوامشان، از نوح ع تا محمد ص بر انگیخت و به سویشان فرستاد و خود از آن جهت که « ولی مومنین » است آنان را از تاریکی ها به سوی نور بیرون می برد و با قرار دادن نوری؛ سینه ی آنها را برای اسلام می گشاید و ...؛ در واقع او اینگونه هدایت و رستگاری بندگانش را در دو گیتی با قرار دادن هدایت و بیان راه رشد از راه غی، با نزول قرآن فراهم و ترسیم نموده است و چند و چون وصول به رستگاری را فرو فرستاده است تا زمین خالی از هادی و هدایت الهی که همانا فقط آن هدایت است نباشد: « وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (72) وَلا تُؤْمِنُوا إِلا لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ یُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِیتُمْ أَوْ یُحَاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (73) یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (74 آل عمران)» //«قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا یَنْفَعُنَا وَلا یَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَى أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیَاطِینُ فِی الأرْضِ حَیْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ یَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ (71) وَأَنْ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ (72 انعام) ».
توضیح :پرسش
هم اکنون با توجه به این مطالب؛ باید به اذن الله و بعونه بدبنال این بود که او برای موضوع این مقال یعنی « زندگی سالم » که صد البته از تاثیر و رابطه ی مستقیم آن با رستگاری و کامروایی نمی توان غافل بود؛ چه راه « هدایتی » را قرار داده و فرو فرستاده است تا همه و از جمله مومنین از سلامت نفس برخوردار باشند و دچار آسیب های اخلاقی و بزهکاری ها و فساد و فحشای فردی و جمعی و شرک و کفر و نفاق روی زمین نشوند و در زمره ی پرهیزگاران باشند و ضمن یک زندگی سرشار از سلامت در زمان زنده بودنشان، پایان کارشان نیز برایشان همراه با رستگاری باشد و به فضل الهی حتا سرآمد و الگوی دیگران قرار گیرند و ... ؟
پاسخ
روشن است که برای رسیدن به پاسخ در این زمینه برابر روشی که تا کنون پی گرفته شده و متقن و محکم است و بدان ایمان داریم؛ باید باز به کلام و کتاب مقدس خدا –الله- یعنی قرآن کریم مراجعه کرد تا به نتیجه رسید؛ چرا که او همانطور که گذشت و ایمان داریم؛ هدایت بشر را برای کامیابی و رستگاری در قالب کلام و آیاتش و وحی آنها بر رسولانش از نوح ع تا محمد ص برای ابلاغ به مردم توسط آنها بیان و نازل نموده که همه در قرآن کریم مسطور است؛مبنی بر اینکه پاسخ این پرسش چیزی نیست (والله اعلم) جز اینکه همچنان باید مقوله و واژه ی « نور » را مد نظر و ملاک عمل قرار داد تا اینکه افراد و جامعه ی انسانی ؛ تحقق "زندگی سالم" را و چند و چون رسیدن به آن را آن هم نه تنها بواسطه ی نور طبیعی خورشید و در روز روشن؛ بلکه به طریق اولی و به عنوان یک اصل ، همانگونه که پیرامون مقوله ی رستگاری صدق داشت؛ بر اساس آیات الهی تجربه و مشاهده کنند و با آراسته شدن به سجایای اخلاقی بدان گواهی دهند که آری؛ خداوند یکتا برای هدایت آدم و بنی آدم پیرامون هر موضوعی از جمله اینکه راه « زندگی سالم » و وصول بدان کدام می باشد، فرو گذار نکرده است و در این زمینه یعنی مقوله ی " زندگی سالم " هم هدایتی را با فرو فرستادن آیاتش بر حضرت محمد ص که همه در قرآن کریم است، قرار داده و به روشنی بیان نموده است ؛ که البته آن هدایت و بیان روشن در این رابطه یعنی موضوع تحقیق؛ چیزی نیست جز همان « نور » و سوره ی مبارکه ی " نور " و آیات مبین آن . به عبارت دیگر نه تنها شرط رستگاری در دو گیتی در سایه ی ایمان به آیات خدا و رسولانش و ... انجام اعمال صالح و تقوا و خشیت الهی است، بلکه به همان نحو، شرطِ داشتن یک « زندگی سالم » نیز منوط به ایمان به خدا و فرشتگان و کتابها و آیات و رسولانش بدون هیچ فرق گذاشتنی میان آنها و ایمان به سرای دیگر و نیز شنیدن و فرمان بردن از خدا و فرستاده او و عمل به آیات خدا و تفکر و تعقل و ... در آنها و دست کم مرتبط با این سوره یعنی سوره ی " نور " است.